Kognitív tréning
Mi az a kognitív tréning?
A kognitív tréning azon a tudományos felismerésen alapul, hogy gondolkodási képességeinket hasonlóképpen tudjuk gondozni és fejleszteni az agy tréningezése által, ahogyan a testmozgás és edzés által képesek vagyunk megőrizni és javítani testi egészségünket és állóképességünket. A kognitív tréning intenzív és célzott mentális gyakorlatokat alkalmaz az agyi képességek fejlesztésének érdekében.
A kognitív tréningek célja tehát különböző agyi rendszerekhez köthető gondolkodási képességek fejlesztése. Ilyen képességek az észlelés, a figyelem, a nyelvi és vizuális-téri feldolgozás, az emlékezet vagy a tervezési és következtetési képességek. Ezek az ún. kognitív részképességek, amelyek együttműködéséből bontakoznak ki azok a komplexebb gondolkodási képességek, amelyek iskolai vagy munkahelyi környezetben a megfelelő teljesítményhez szükségesek.

A különböző részképességek hasonlóan teszik lehetővé a komplexebb gondolkodási képességek működését, mint ahogy számos különböző izom összehangolt munkája teszi lehetővé egy bonyolultabb mozdulatsor – mondjuk egy tornagyakorlat – végrehajtását. Például egy olyan hétköznapi képesség, mint az olvasás, egyszerre igényli a figyelem, a vizuális észlelés, a nyelvi feldolgozás, a rövid távú és hosszú távú memória, valamint a következtetési képesség együttes és összehangolt működését. A kognitív tréningek során olyan speciálisan kialakított feladatokat és gyakorlatokat alkalmazok, melyek aktívan stimulálják ezeket a kognitív részképességeket, ezáltal segítve elő, hogy az egyén hatékonyabban legyen képes megbirkózni a mindennapi élet összetett helyzeteivel.
Kinek ajánlom a kognitív tréninget?
Tanulási nehézség
A kognitív tréning azokat a részképességeket célozza meg, amelyek az iskolai és tanulási készségeket megalapozzák. Így a tréning hatására hatékonyabb tudáselsajátítás és jobb tanulmányi eredmény érhető el.
Specifikus tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
A tréning hatására javulhatnak az olvasási, írási és számolási készségek.
Figyelemzavar (ADD)
Hatékonyabban lesz képes figyelmét huzamosabb ideig fenntartani, az elvégzendő feladatra összpontosítani, egyszerre több feladat között megosztani és ellenállni a figyelemelterelő ingerek hatásának.
Figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar (ADHD)
A hatékonyabb koncentráció mellett jobban fogja tudni indulatait és késztetéseit szabályozni, önmagát motiválni, teendőit megtervezni.
Autizmus spektrum zavar (ASD)
Hatékonyabban lesz képes a rugalmas problémamegoldásra, a spontaneitásra és a komplexebb helyzetek kezelésére. A kognitív készségek fejlesztése közvetve a szociális képességek javulását is eredményezheti.
Intellektuális képességzavar (értelmi fejlődés zavara)
Az értelmi fejlődés enyhe zavara esetén a kognitív tréning javíthatja az intelligenciát, segítségével jobb tanulási teljesítmény és hétköznapi funkcionálás érhető el.
Traumás agysérülés, stroke és egyéb agyi elváltozások, betegségek
A kognitív tréning serkenti a sérült agyi működések helyreállítását, segítségével eredményesebb rehabilitáció érhető el.
Tehetségfejlesztés
A tréning hatékonyan alkalmazható azoknak a gyermekeknek az esetében is, akik szeretnének tanulmányaikban, a sportban, a művészetben vagy az élet egyéb területein jobb eredményeket elérni.
Szellemi frissesség megőrzése időskorban
A kognitív tréning segíti az időskori kognitív funkciók stabilitásának megőrzését, a szellemi hanyatlás megelőzését. Demencia esetén lassítja az agyi funkciók leépülésének folyamatait.
A kognitív tréning öt és fél éves kortól bármely életkorban alkalmazható.
Melyek a kognitív tréning sajátosságai?
A kognitív tréning lényegének és hatásmechanizmusának megértését tovább mélyítheti a testedzéssel vont párhuzam. Íme, néhány további közös jellemzőjük:
PLASZTICITÁS
Akárcsak az izomszövet, az agyszövet is képes a plasztikus változásokra és alkalmazkodásra. Tanulással az agy képes új kapcsolatokat kialakítani az idegsejtek között. Így az agy szerkezete és működése megfelelő és rendszeres gyakorlással bármely életkorban megváltoztatható, ezáltal a figyelem, a memória és más gondolkodási képességek javíthatók.
HOSSZÚ TÁVÚ ELŐNYÖK AZ ÁLTALÁNOS JÓLLÉT ÉS ÉLETMINŐSÉG VONATKOZÁSÁBAN
Ahogyan a testedzés hosszú távú előnyökkel bír az egyén testi egészsége és jólléte vonatkozásában, hasonlóképpen a kognitív tréning hosszú távú előnyökkel jár az egyén mentális egészsége és szellemi teljesítőképessége szempontjából. A megerősített kognitív képességek segítenek hatékonyabban megoldani a mindennapi feladatokat, ezáltal a kognitív tréningek hozzájárulhatnak az egyén általános életminőségének javulásához és az agyi egészség megőrzéséhez.
GYERMEKEK ÉS IDŐSEBB FELNŐTTEK SZÁMÁRA KRITIKUS JELENTŐSÉG
Akárcsak a testmozgás, a kognitív tréning is a gyermekek és az idősebb korosztály esetében bír különös jelentőséggel, amikor a képességek fejlődnek vagy gyengülni kezdenek. Gyermekek esetében a kognitív tréning az agyi rendszerek kiépülését, idősebb személyek esetében pedig azok megőrzését segíti elő.
HATÉKONYSÁGÉRZÉS ÉS AZ ÖNÉRTÉKELÉS JAVULÁSA
Bár a testedzés és a kognitív tréning egyaránt különböző testi vagy szellemi képességek fejlesztését célozzák, közvetve pozitív hatással vannak az egyén érzelmi állapotára és önértékelésére is. A kognitív tréning során a fejlődés számszerűsíthető és folyamatosan, ülésről ülésre objektív módon nyomon követhető. A kliens ezáltal megtapasztalja, hogy egyre nehezebb kognitív kihívásokkal képes megbirkózni, átéli a szellemi hatékonyság érzését, ami megerősíti önbizalmát és önbecsülését.
ÉLVEZETES, JÁTÉKOS GYAKORLATOK
Akárcsak a testmozgás, úgy a kognitív tréning is akkor tud igazán élvezetes és motiváló lenni, ha játékos formában történik. A kognitív trénig során különböző figyelemfejlesztő játékok, memóriajátékok, logikai és problémamegoldó feladatok biztosítják, hogy a kliens élvezze a kihívásokat, miközben fejleszti képességeit. A játékos elemek segítenek fenntartani az érdeklődést és a tréning eredményességéhez szükséges hosszú távú elköteleződést.
SZEMÉLYRE SZABOTT MENTORÁLÁS
Ahogy a testedzés esetében a személyi edző, a kognitív tréning esetében a kognitív tréner biztosítja a kliens számára a személyre szabott támogatást. A tréningek előtt felmérem a kliens egyéni kognitív képességeit, majd ezek alapján tervezem meg azt az egyedi tréningprogramot, amely hatékonyan irányítja a klienst az elérni kívánt célok felé. Folyamatosan nyomon követem a kliens haladását, ami lehetővé teszi az azonnali visszajelzést és szükség esetén a tréningprogram finomhangolását. Emellett segítem a klienst túljutni a nehéz időszakokon, inspirálva a kitartást és elszántságot. Változatos, a kliens érdeklődéshez illeszkedő tréningmódszerek alkalmazásával igyekszem erősíteni a motivációt és az elköteleződést a tréning iránt.
GYAKORLÁSSAL VALÓ JAVULÁS
Mind a testedzés, mind a kognitív tréning esetében a folyamatos gyakorlás és rendszeresség kulcsfontosságú a fejlődés szempontjából. Az eredmények eléréséhez hosszabb távú elköteleződés szükséges. Fontos megjegyezni, hogy bár a kognitív tréning a leghatásosabb módszer a gondolkodási képességek fejlesztésére, nem egy csodaszer: a tréningek eredményessége a klienstől is függ, idővel és kitartó munkával érhetők el eredmények.
Mi a menete a kognitív tréningnek?
Előzetes képességfelmérés
A tréninget megelőző neuropszichológiai vizsgálat során kérőívekkel és kognitív tesztekkel felmérem a kliens panaszait és gondolkodási képességeit.
A vizsgálat időtartama
2 x 60 perc
Egyéni tréningterv kialakítása
Az előzetes felmérés eredményei alapján a klienssel közösen meghatározzuk a tréning céljait és személyre szabott tréningtervet állítok össze.
A konzultáció időtartama
60 perc
A tréning folyamata
A kialakított tréningterv alapján megvalósul a tréningfolyamat. A tréningsorozat minimum 25 alkalomból áll, heti egy, kettő vagy három alkalommal.
Egy tréningülés időtartama
40-50 perc
A tréning hatásának ellenőrzése
A tréningsorozat előrehaladtával kérdőívekkel és kognitív tesztekkel ellenőrzöm, hogy milyen mértékű javulás tapasztalható a kliens panaszaiban és kognitív képességeiben.
A vizsgálat időtartama
60 perc
Milyen eszközöket használok a tréningek alatt?
A kognitív képességek fejlesztésére hagyományos és modern eszközöket egyaránt igénybe veszek. A hagyományos eszközök közé különböző szóbeli, kirakós és papír-ceruza alapú feladatok tartoznak. Ilyenek például a különféle memoriterek, logikai kirakós játékok vagy rajzolási feladtok. A modern eszközök közé pedig különböző számítógépes tréningeljárások tartoznak.


A tréningek során nagymértékben támaszkodom a CogniPlus számítógépes fejlesztő programra. A CogniPlus egy tudományosan megalapozott számítógépes eljárás, amely egyedülálló neuropszichológiai fejlesztési módszereket kínál. Hatékonyságát nagymértékben növeli, hogy speciális, multimédiás módszertana a tréninget élvezetessé, motiválóvá teszi a fejlesztési programban részt vevő személyek számára.
A CogniPlus több mint 20-féle játékos fejlesztő feladatot kínál, melyek mindegyike célzottan egy meghatározott kognitív készséget fejleszt. Ahogy a kliens fejlődik egy adott területen, a program automatikusan a képességeihez igazítja a feladatok nehézségét, megteremtve ezzel az optimális egyensúlyt, ahol a feladatok nem túl könnyűek, de nem is túl nehezek. Ennek eredményeként a tréning folyamatosan kihívást nyújt és sikerélményt biztosít a kliens számára. A rendszer további előnye, hogy a számítógépes technika révén a kliens fejlődése számszerűsíthető és folyamatosan, ülésről ülésre objektív módon nyomon követhető.

Kutatási eredmények szerint a CogniPlus hatékonyan képes a figyelmi, emlékezeti és egyéb gondolkodási képességeket javítani idegfejlődési zavarokkal küzdő gyermekek, agysérülést szenvedett felnőtt betegek és szellemi hanyatlással élő, idős személyek esetében. Továbbá a rendszer alkalmas egészséges gyermekek kognitív képességeinek a javítására is, ahol a cél a tehetségfejlesztés, az ép gondolkodási funkciók még hatékonyabbá tétele. A rendszert a Német Neuropszichológiai Társaság és a Német Neurológiai Társaság ajánlásával forgalmazzák.
Példák – a figyelmi funkciók fejlesztése CogniPlus-szal:
ÉBERSÉG – a figyelmi készenlét állapota, amikor egy figyelmeztető inger jelzi számunkra, hogy valami fontos esemény fog bekövetkezni a környezetünkben, amire válaszolnunk kell.
Egy motorbicikli megy előre egy kanyargó úton. A kliens feladata, hogy figyelje az előtte lévő út területét, és minél gyorsabban nyomja meg a reakciógombot, amint egy akadály megjelenik rajta. Az akadályok megjelenését olykor megelőzi egy akusztikus és egy vizuális figyelmeztető jelzés.
A tréningprogramban 18 nehézségi szint van, amelyek a maximálisan megengedett reakcióidő mértékében és a figyelmeztető jelzések mennyiségében térnek el.
FÓKUSZÁLT FIGYELEM – a környezet számunkra fontos ingereit más ingerektől elkülönítjük abból a célból, hogy azokat még alaposabb elemzésnek vethessük alá.
Egy hajó csordogál az afrikai vadonban, miközben különböző ingerek széles kavalkádja konfrontálja a klienst, mint rikoltozó madarak, repülő szitakötők, hajóroncs a töltésen, vízesés stb. A kliens feladata az, hogy csupán az előre meghatározott célingerekre reagáljon.
A tréningprogramban 10 nehézségi szint van, amelyek a célingerek számában és erősségében, valamint az ingerkörnyezet gazdagsága tekintetében térnek el.
SZELEKTÍV FIGYELEM – figyelmünket oly módon kell a számunkra lényeges ingereken tartani, hogy azok különböző zavaró ingerek között tűnnek fel.
A kliens csillében utazik egy alagútban. A sötétben hirtelen és véletlenszerűen bukkannak fel a célingerek, amikre reagálni kell és a figyelemelterelő ingerek, amelyekre nem szabad reagálni.
A tréningprogramban 15 nehézségi szint van, amelyek a célingerek és a figyelemelterelő ingerek számában és arányában térnek el.
MEGOSZTOTT FIGYELEM – figyelmünket egyszerre több ingerre irányítjuk, így több feladatot tudunk egyszerre, párhuzamosan elvégezni.
A kliens egy reptéri biztonsági őr szerepét veszi fel. Egyszerre kell figyelnie kontroll monitorok sorának eseményeit és a hangosbemondóból hallható bejelentéseket. A feladata, hogy a felmerülő problémákat kezelje a válaszgomb megnyomásával.
A tréningprogramban 15 nehézségi szint van, amelyek a megfigyelt csatornák számában, a felmerülő problémák gyakoriságában, valamint a maximálisan megengedett reakcióidő mértékében térnek el.
Forrás: https://cogniplus.viennatest.hu/


Elérhetőségek
Alkotás Terápiás Rendelő
1126 Budapest, Kiss János altábornagy utca 19.
+36 30 691 1049
dr.nandor.nemeth@gmail.com
2023 Copyright © Dr. Németh Nándor